Saturday 18 January 2014

tahun baru ♥ dan project

alhamdulillah. sudah masuk tahun baru 2014. macam biasa hari ni aku demam. haduss. walaupun demam, aku tetap nk update blog nih sebab terlalu kecewa hari nih cuti ramai orang balik rumah tapi aku sebagai perantau kena bertapa kat sini. semoga hari2 dlm  tahun ni cpt berlalu nk tamatkan pengajian cepat2 huhuhh. okies, nk sambung projek seni topeng muka yg dulu2. gile pemalas sungguh aku nk update. okes, lihat gambar je la, malas nk taip byk2.huhuu


plaster of paris untuk acuan permukaan dalam topeng

reben

bunga daripada reben 

guna cat akrilik. paling best bahagian mewarna topeng







warna ikut tema ampa.


lakaran untuk bahagian atas topeng 


guna glitter glue gitewww

makeup makeup. letak eyeliner dan juga lipstik. hehe




proses mewarna diteruskan dengan tabah dan sabar. kalau boleh sambil makang untuk menghilangkan stress

guna botol nak buat bunga2. spray botol ngan warna merah terlebih dahulu sebelum gunting ikut bentuk yang sesuai

spray bahagian atas topeng. tutup bahagian yg tertentu




guna kain jaring2 untuk tutup bahagian muka topeng ni


letak reben bunga guna gam kuat

tampal bunga2 yg dibuat daripada botol tadi 

topeng tak sebati. bahagian atas tiada kesinambungan dengan topeng muka

adjust warna 

guna kertas kecik2 (warna hijau). simbah gam banyak2 kasi lekat 

aktiviti conteng jari tangan. guna berus untuk teknik renjisan. 


siap dah la kot...huhuuh








disebalik topeng ni ada 2 cerita. aku nk ekpresi kan kisah luar dan dalam, disebalik satu wajah. seorang yang sangat berpenampilan pada dasar luarannya namun sakit di dalam akibat menahan pedih. 
seorang yg sgt berpenampilan aku simbolkan pada bunga-bunga yang banyak menghiasi sebelah wajah topeng ini bermaksud bunga2 itu membantu manusia melihat personalitinya namun pada hakikatnya adalah rasa yg menipu dan berbeza. 

ok itu sahaja, next post adalah tentang lukisan yang dihasilkan semester lepas. 

bye2, goodnight. 




No comments: