bahan: felt paper ikut warna yang diperlukan, gunting, gam,
sedikit kapas or gumpalan kertas, gam,
siap gunting utk kepala ayam.
kemudian gunting ayam punya kulit. oh ye, sy telah menggantikan
warna kain felt diatas kepada warna coklat kt bawah ni haa.
banyak keje pulok. memilih sangat... adik2 jgn memilih2 ye, kekgi membazir.. huhu...
bersepah..ini hanya sebahagian. biase lah kalau buat keje wajib bersepah gini.
kalau xbersepah, itu bukan hanaterah yg buat. hua2
kemudian nk buat tangan ayam. kepak ayam la kang?
step seterusnya... ya ya menjahit... guna kemahiran "ikut dang lah..."
paruh ayam. yg ni buat guna gam kuat tau.
hati-hati guna gam kuat tu.
mata ayam. sy letak kapas kat dalam mata tu.
eh eh mata ayam takdop..
jeng2.. sekelip mata sahaja ayam ada mata yg cantik.
tadaaa! sudah siap boneka ayam. tapi rasa macam adik-beradik donald duck pulok.
takde rupa ayam pun...wuwuuu TT.TT
hasil boneka yg lain2.. "yeyy meriah ada keluarga baru! "
kata donald duck. TT.TT
stage persembahan. guna polisterin, akrilik, kain felt, also kertas warna.
untuk persembahan di dalam kelas, penyediaan stage mengikut jalan cerita adalah sangat menarik jika digunakan. hal yang demikian dapat menambahkan lagi suasana dan menghilangkan kebosanan murid2 sewaktu proses p&p dijalankan. tempoh persembahan haruslah tidak terlalu lama dan juga tidaklah terlalu cepat. intonasi suara juga adalah sangat penting. and the rest, it's all depend on your creativity and sure, confident! okay kt bawah ni ada satu contoh, tentang bagaimana penggunaan boneka dapat diaplikasikan dalam p&p dan juga bilakah utk mempersembahkan boneka2 cantik ini? Yup u'rite! pada waktu set induksi.
Rancangan Pengajaran Harian
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Tahun
|
3 Ceria
|
Tarikh
|
18/9/2012
|
Bidang
|
Menggambar
|
Aktiviti
|
Menghasilkan lukisan
haiwan
|
Tajuk
|
Mengenali haiwan
|
Masa
|
9.00-10.00 pagi
|
Pengetahuan sedia
ada
|
Murid pernah melihat
dan menonton rancangan haiwan di kaca televisyen sebelum ini
|
Objektif P&P
(Hasil pembelajaran)
|
i.
Murid dapat memahami dan menyenaraikan teknik
sebenar penghasilan lukisan dalam bidang menggambar
ii.
Murid dapat menghasilkan lukisan haiwan
menggunakan alat dan bahan mengikut olahan kreativiti masing-masing melalui
aplikasi pengetahuan bahasa visual
|
Alat & bahan
|
Kertas lukisan,
pensil warna, krayon, pensil, pelbagai gambar haiwan
|
KBKK
|
Murid dapat menjana
idea melalui penghasilan lukisan haiwan
|
Penerapan nilai
|
Bekerjasama,
Kekemasan, Kebersihan
|
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
|
Strategi dan P&P/ABM/Nilai
|
Set Induksi
Masa :
5 minit
|
Guru menayangkan video lagu haiwan
Guru melakukan persembahan boneka haiwan yang
bertajuk “Gajah, Ayam Jantan dan Rubah”.
|
Murid diminta untuk menonton dan mengikut
sama menyanyi.
|
Kecerdasan pelbagai
•
Verbal linguistik
•
Muzik
•
Intrapersonal
•
Interpersonal
ABM/BBM
•
Laptop
•
LCD
•
Boneka
|
Langkah 1
(Pemerhatian)
Masa : 10 minit
|
Guru menerangkan konsep lukisan
Guru menunjukkan contoh gambar haiwan
Guru menerangkan alat dan bahan yang akan
digunakan dalam penghasilan lukisan haiwan
|
Murid diminta melihat gambar yang dipapar oleh
guru
Murid dapat menyenaraikan alat dan bahan
untuk menghasilkan lukisan haiwan
|
Kecerdasan pelbagai
-
Kontekstual
- Verbal linguistik
ABM/BBM
•
Laptop
•
LCD
•
Hasil kerja guru
|
Langkah 2
(Penerokaan)
10 minit
|
Guru menayangkan video demonstrasi penghasilan
lukisan haiwan
Guru menunjukkan langkah-langkah dan cara untuk
menghasilkan lukisan haiwan
Murid memberi tumpuan sepenuhnya semasa guru
membuat tunjuk cara
|
Murid-murid dapat menyatakan langkah-langkah
menghasilkan lukisan haiwan
Langkah 1 :
•
Membuat lakaran
haiwan pada kertas lukisan dengan menggunakan pensel
|
KBKK
Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya
ABM
Hasil kerja guru
(kertas lukisan, pensil warna, krayon,
pensil), Microsoft Power Point.
Kecerdasan pelbagai
•
Verbal
linguistik
Nilai
•
Ketelitian
|
Langkah 2
•
Mewarnakan lukisan haiwan
dengan menggunakan krayon atau pensel
warna mengikut warna kegemaran masing-masing
Langkah 3:
•
Membuat kemasan dan
hiasan pada lukisan
|
Langkah 3
(Penghasilan)
Masa : 25 minit
|
Guru mengarahkan murid-murid menjalankan aktiviti
membuat lukisan haiwan secara individu
Guru membimbing murid-murid dalam menyiapkan
lukisan haiwan ini
|
Murid-murid menghasilkan lukisan haiwan dengan
menggunakan alat dan bahan mengikut kreativiti masing-masing
Murid dapat menyiapkan lukisan haiwan secara
individu dengan bimbingan guru
|
KBKK
Menghasilkan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya
Nilai
•
Mencipta,
mensintesis, menjana idea dan menghubungkaitkan
•
Kerjasama,
ketelitian, keyakinan
Kecerdasan pelbagai
•
Kinestatik
•
Visual Ruang
Kaedah
•
Individu dan
kelas
|
Apresiasi
Masa : 5 minit
|
Sesi apresiasi dan refleksi hasil karya yang
dihasilkan oleh murid :
•
Baik
•
Sederhana
•
Kurang mencapai tahap
Guru mempamerkan hasil kerja murid sambil membuat
ulasan
|
Murid berasa gembira dengan hasil karya
masing-masing
Murid-murid dapat menilai tahap keupayaan diri
masing-masing
Murid-murid dapat berinteraksi dan menyatakan
pendapat karya rakan lain
|
KBKK
•
Membanding beza
•
Menganalisis
Kecerdasan pelbagai
•
Verbal linguistik
|
Penutup :
Masa : 5 minit
|
Guru merumus hasil kerja murid-murid
Guru meminta murid mengemas bilik seni
Guru memberikan arahan tentang aktiviti akan
datang
|
Murid mengemas bilik seni seperti yang diarahkan
oleh guru
Murid mendengar dan mengambil perhatian tentang
aktiviti yang akan dijalankan pada masa akan datang
|
Kecerdasan pelbagai
•
Verbal linguistik
KBKK
Penerapan nilai
|
and this is the skrip. :P
Tajuk Cerita: Gajah, Ayam Jantan dan Rubah.
Gajah dan ayam jantan adalah dua sahabat yg tinggal di dalam gua. suatu hari, mereka pergi berjalan2 di dalam hutan. tiba2 langit menjadi gelap dan angin mula bertiup kencang.
ayam jantan berkata, " alamak, hari nak hujan!"
"elok kita jangan teruskan perjalanan," kata gajah. "kita boleh bermalam di sini."
mereka pun melihat sekeliling untuk mencari tempat tidur. ayam jantan menjumpai sepohon pokok besar. pokok itu akan melindungi mereka daripada hujan.
"ah, aku dah jumpa tempat tidurku!" kata ayam jantan.
dia terbang ke atas dahan dan selesakan dirinya.
"hooray...aku juga sudah menjumpai tempat tidurku!" kata gajah.
gajah menjumpai kawasan semak di pangkal pokok. dia berasa gembira berehat di tempat yang hangat dan kering itu. dua sahabat itu tidur nyenyak sepanjang malam.
tiba waktu subuh, ayam jantan pun bangun dan mula berkokok.
"kokokokkkkk...." jerit ayam jantan.
seekor rubah terdengar ayam jantan berkokok. rubah itu mahu makan ayam tersebut. sebentar kemudian dia menjumpai ayam jantan di atas sebuah pokok besar.
rubah berkata, "kamu mempunyai suara yg sungguh menrdu! aku mahu menjadi sahabatmu. turunlah ke bawah supaya kita boleh berbual."
ayam jantan tidak mempercayai rubah.
"kamu patut bercakap dengan sahabatku yg ada di pangkal pokok"
"dia juga pandai menyanyi." kata ayam jantan.
rubah menyangka sahanat itu ialahseekor ayam lagi.
"sahabat!" dia melaung ke arah semak. marilah keluar dan nyanyikanlah sebuah lagu untukku!"
gajah berasa marah kerana dikejutkan daripada tidur. dia mula melalak dengan kuat dan melompat keluar dari semak.
*bunyi gajah melalak*
rubah sangat takut dan melarikan diri. gajah mengejarnya didalam hutan. selepas itu, gajah kembali ke pokok. ayam jantan memberitahu gajah tentang bagaimana rubah cuba bersahabat dengannya.
mereka mentertawakan rubah yg malang itu. tidak lama kemudian, dua sahabat itu selamat sampai di ladang dan mereka tidak pernah melihat rubah itu lagi.
*TAMAT*
Tajuk Cerita: Gajah, Ayam Jantan dan Rubah.
Gajah dan ayam jantan adalah dua sahabat yg tinggal di dalam gua. suatu hari, mereka pergi berjalan2 di dalam hutan. tiba2 langit menjadi gelap dan angin mula bertiup kencang.
ayam jantan berkata, " alamak, hari nak hujan!"
"elok kita jangan teruskan perjalanan," kata gajah. "kita boleh bermalam di sini."
mereka pun melihat sekeliling untuk mencari tempat tidur. ayam jantan menjumpai sepohon pokok besar. pokok itu akan melindungi mereka daripada hujan.
"ah, aku dah jumpa tempat tidurku!" kata ayam jantan.
dia terbang ke atas dahan dan selesakan dirinya.
"hooray...aku juga sudah menjumpai tempat tidurku!" kata gajah.
gajah menjumpai kawasan semak di pangkal pokok. dia berasa gembira berehat di tempat yang hangat dan kering itu. dua sahabat itu tidur nyenyak sepanjang malam.
tiba waktu subuh, ayam jantan pun bangun dan mula berkokok.
"kokokokkkkk...." jerit ayam jantan.
seekor rubah terdengar ayam jantan berkokok. rubah itu mahu makan ayam tersebut. sebentar kemudian dia menjumpai ayam jantan di atas sebuah pokok besar.
rubah berkata, "kamu mempunyai suara yg sungguh menrdu! aku mahu menjadi sahabatmu. turunlah ke bawah supaya kita boleh berbual."
ayam jantan tidak mempercayai rubah.
"kamu patut bercakap dengan sahabatku yg ada di pangkal pokok"
"dia juga pandai menyanyi." kata ayam jantan.
rubah menyangka sahanat itu ialahseekor ayam lagi.
"sahabat!" dia melaung ke arah semak. marilah keluar dan nyanyikanlah sebuah lagu untukku!"
gajah berasa marah kerana dikejutkan daripada tidur. dia mula melalak dengan kuat dan melompat keluar dari semak.
*bunyi gajah melalak*
rubah sangat takut dan melarikan diri. gajah mengejarnya didalam hutan. selepas itu, gajah kembali ke pokok. ayam jantan memberitahu gajah tentang bagaimana rubah cuba bersahabat dengannya.
mereka mentertawakan rubah yg malang itu. tidak lama kemudian, dua sahabat itu selamat sampai di ladang dan mereka tidak pernah melihat rubah itu lagi.
*TAMAT*
pergi kedai beli nasi dagang,
sekian sahaja babai.
:P
No comments:
Post a Comment